Nya Mina sidor - snabbaste vägen till pengarna

Mina sidor är vår e-tjänst för dig som är arbetslös. 

På Mina sidor sköter du hela ditt ärende direkt på webben. Där fyller du i och skickar dina tidrapporter, där laddar du upp dokument och intyg och där skickar du meddelanden direkt till din handläggare och få svar på din personliga sida. Om din arbetsgivare skickar ditt arbetsgivarintyg via Arbetsgivarintyg.nu får du det till Mina sidor.

På Mina sidor ser du vilka intyg vi fått från dig, du ser information om ditt ärende och dina utbetalningar.

Utbetalning varje vecka - om du vill

På Mina sidor fyller du i din tidrapport för en vecka i taget. Du som har fått ersättning beviljad från oss kan fylla i och skicka in din tidrapport på måndagen och ha pengarna på kontot redan på torsdag samma vecka. Du bestämmer själv hur ofta du vill skicka dina tidrapporter - varje vecka, varannan eller en gång i månaden.

Beslut och brev direkt till Mina sidor

Vi skickar dina brev och beslut till Mina sidor om du inte angett något annat. Under Min Profil kan du ange om du vill få ett e-postmeddelande, ett sms eller både och när du har ett oläst beslut, brev eller meddelande i Mina sidor.

Läs mer:

  • iPhone och andra Apple-produkter:

    Så här gör du:
    Använder du webbläsaren Safari ska du gå till Inställningar - Safari - Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".

    Använder du Chrome ska du gå till inställningar - Chrome och slå på "Tillåt spårning mellan webbplatser".

    Fel efter fem signeringar
    Man kan endast signera cirka 5 gånger i samma session. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem

    Vår rekommendation till dig som har problem med signering är att använda webbläsaren EDGE, men även webbläsaren Firefox ska fungera.

  • För att kunna läsa allt på Mina sidor behöver din dator vara inställd för att tillåta pop-up-fönster. Så här ställer du in din dator rätt:

    Webbläsare Så här gör du
    Safari Öppna menyn och tryck på inställningar, klicka på fliken säkerhet och inaktivera "Blockera pop-up-fönster" under rubriken Webbinnehåll.
    Microsoft Edge Öppna Inställningar och tryck på Cookies och webbplatsbehörigheter. Under Alla behörigheter väljer du Popup-meddelanden och omdirigeringar. Avaktivera växlingsknappen Blockera.
    Firefox Öppna verktyg och klicka på Inställningar, därefter på fliken Innehåll. Välj "Blockera pop-upfönster" ("Block pop-up windows) under Session.
    Google Chrome Öppna inställningar och tryck på Visa avancerade inställningar. Under fliken Innehållsinställningar väljer du "Tillåt alla webbplatser att visa pop-upfönster".
  • För att kunna logga in i Mina sidor behöver du godkänna kakor. Det gör du på inloggningssidan genom att bocka i "jag förstår" i rutan som dyker upp.

    Vad är en kaka?

    En kaka är en textfil som lagras i datorn hos den som besöker en webbplats. Det finns två slags kakor:

    En typ av kaka sparas under en längre tid i användarens dator.
    En annan typ av kaka, så kallad sessionskaka, som lagras tillfälligt under tiden som användaren besöker en webbplats. En sessionskaka lagras inte under någon längre tid i datorn, utan försvinner när webbläsarprogrammet (browsern) avslutas.
    Mina sidor använder enbart sessionskakor.

    Vad sessionskakor på Mina sidor används till

    Vid besök på Mina sidor skickas sessionskakan mellan användarens dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Kakan försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via kakor och informationen om besökaren kan inte spåras.

    Ställ in din dator för att acceptera kakor

    Inställning av kakor görs i webbläsaren. Inställningen kan göras så att kakor bara tillåts från en specifik plats (exempelvis Mina sidor).

    Så här gör du om du vill ställa in kakor från olika webbläsare

    INTERNET EXPLORER

    1. Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.
    2. Klicka på fliken Sekretess.
    3. Klicka på Platser.
    4. Skriv en webbadress till Mina sidor i rutan Webbplatsens adress och klicka sedan på Tillåt.
    5. Avsluta genom att klicka på OK.

    GOOGLE CHROME

    Som standardinställning accepteras kakor. Läs mer här om hur du hanterar kakor i Google Chrome.

    FIREFOX

    Som standardinställning accepteras kakor. Inställningar kan justeras och kontrolleras genom att:

    1. Klicka på Verktyg.
    2. Välj fliken Sekretess.
    3. Välj från listboxen "Firefox kommer att:" valet Använda anpassade inställningar för historiken.
    4. Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor för att tillåta kakor/cookies, Där går även att ange att kakor endast ska tillåtas för specifik webbplats, exempelvis Mina sidor.

    SAFARI

    1. Välj Inställningar.
    2. Välj Safari.
    3. Välj Blockera kakor.
    4. Välj Tillåt från aktuell webbplats (eller Tillåt alltid).
  • För att logga in på Mina sidor behöver du någon form av e-legtimation. Det skaffar du hos din bank eller hos Telia.

    E-legitimation är ett samlingsnamn för en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation. Du kan använda din e-legitimation för att sköta dina bankärenden, göra flyttanmälan, deklarera, anmäla vård av sjukt barn och mycket mer.

    Vissa banker kallar e-legitimationen för BankID, men den fungerar på samma sätt. Ett Mobilt BankID är en e-legitimation som du laddar ner direkt till din telefon/surfplatta.

    Mobilt BankID för Mina sidor

    Om du vill kunna sköta dina a-kasseärenden från din telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.

    Om du har ett Mobilt BankID och loggar in i Mina sidor från din dator behöver du starta den BankID-app som du har laddat ner till din telefon eller surfplatta och knappa in din personliga kod. När du gjort det blir du automatiskt insläppt till Mina sidor på datorn.

    Vem kan få e-legitimation?

    • Du som har ett svenskt personnummer.
    • Du som är minst 16 år, olika banker har dock olika regler för ålderskrav, hör därför efter med din bank.
    • Du som är folkbokförd i Sverige.

    Hur skaffar jag e-legitimation?

    Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. För dig som inte är internetbankkund finns möjligheten att skaffa din e-legitimation hos exempelvis Telia eller Nordea.

    Läs mer

    Jag kan inte logga in

    Det är din bank eller Telia som hjälper dig med support kring din e-legitimation.

    Via länkarna nedan kan du testa din e-legitimation och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs.

    Testa e-legitimation

    Installera/uppdatera din e-legitimation

    Har du äldre operativsystem?

    Operativsystem som bland annat Windows XP, Mac OS 10.6 eller Linux får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds därmed inte längre av BankID säkerhetsprogram. Därför behöver du uppdatera till ett nyare operativsystem eller gå över till Mobilt BankID.

    Frågor och svar om e-legitimation

    På bankernas och Telias gemensamma webbplats bankid.com finns en sammanställning av de vanligaste frågorna och svaren gällande e-legitimation.

  • Rensa från temporära filer när du sitter vid en offentlig dator eftersom Mina sidor visar personlig information.

    Det är information som PDF-dokument, betalningsspecifikationer och intyg som visas i Mina sidor. Webbläsaren kan spara en kopia på detta i sin temporära mapp. Vi rekommenderar därför att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på en offentlig dator.