Frågor och svar
Välj kategori
Medlemskap
-
Om jag blir medlem i a-kassan nu, vad händer om jag blir arbetslös om till exempel fyra månader? Lyssna
Om du inte har varit medlem i en a-kassa i minst tolv månader får du ersättning enligt grundförsäkringen.
Ersättning från grundförsäkringen, grundbeloppet, betalas ut till dig som uppfyller ett arbetsvillkor, men inte ett medlemsvillkor.
-
I de allra flesta fall rekommenderar vi att du kvarstår som medlem, men det är såklart upp till dig själv att avgöra vad du tror är bäst för dig.
En fördel med att kvarstå som medlem är att du får tillgodoräkna dig alla medlemskapsmånader för tiden som du är student. En annan fördel gäller för dig som redan har en ersättningsperiod eftersom du då i vissa fall kan återknyta till den påbörjade perioden efter avslutade studier om du åter blir arbetslös.
-
Den som byter bransch bör även byta a-kassa, men det är inte tvingande.
Kontaka oss så hjälper vi dig att ta reda på vilken a-kassa du ska tillhöra.
-
Om du inte längre vill vara med i a-kassan måste du skriftligen ansöka om utträde. Det gör du lättast genom att skicka ett meddelande till oss via Mina sidor.
Tänk på att du tidigast kan gå ur a-kassan från och med den dag vi tar emot din skriftliga begäran om utträde.
-
Nej, det räcker med att du har fyllt i var du arbetar och vad du arbetar med på din inträdesansökan.
-
Du kan tidigast gå ur a-kassan från och med den dag din skriftliga begäran om utträde kom in till oss.
Utträde ur en a-kassa kan aldrig ske retroaktivt.
-
Om du arbetar i annat EU- eller EES-land, t.ex. Danmark eller Norge, ska du vara försäkrad mot arbetslöshet i det landet. Du bör dock inte gå ur Elektrikernas a-kassa förrän du är försäkrad mot arbetslöshet i det land du arbetar i.
Det är upp till dig om du vill stå kvar som medlem i Elektrikernas a-kassa under tiden du arbetar utomlands. Kontakta oss så kan vi ge dig råd om hur just du bör göra.
-
Nej, det måste du inte. Elektrikernas a-kassa kan hämta uppgifter om ditt tidigare medlemskap elektroniskt. Om elektronisk informationsöverföring av någon anledning inte är möjlig, kontaktar vi dig och ber dig skicka in ett "intyg om medlemskap" från din tidigare a-kassa.
Medlemsavgift
-
För närvarande kostar det 120 kronor per månad. Avgiften är densamma för alla medlemmar, oavsett sysselsättning.
-
Avgiftsavier skickas per post till medlemmarna tre gånger per år, med fyra månadsavier per försändelse. Som alternativ till avgiftsavier per post kan du som medlem välja att betala dina avgifter via autogiro eller e-faktura.
Kontakta oss om du har frågor om de olika sätten att betala sin avgift.
-
Har du ingen avi är det inget problem. Avgiften är 120 kronor per månad och betalas till bankgironummer 5259-3118. Det går bra att betala för flera månader på samma gång. Vi placerar pengarna så att den äldsta avin blir betald först.
OCR-nr: Ditt personnummer utan sekel + 26 (ÅÅMMDDNNN26)
-
En e-faktura är en elektronisk faktura som kommer direkt till din internetbank. När du betalar den är betalningsdatum, belopp och OCR-nummer redan ifyllt. Du anmäler att du vill ha e-faktura när du är uppkopplad mot din internetbank.
Gå in på anmälningssidan för e-faktura på din internetbank. Sök på vårt organisationsnummer, 802005-4758, eller "Elektrikernas a-kassa" och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Det kostar inget att använda e-faktura.
Om du ångrar dig kan du enkelt avaktivera e-faktura via din internetbank.
Tänk på att du inte kan ansöka om att få betala med e-faktura för någon annan än dig själv. Du som anmäler dig till tjänsten e-faktura måste alltså vara densamma som är medlem i Elektrikernas a-kassa.
-
När du ansökt om och beviljats medlemskap i Elektrikernas a-kassa skickas alltid en förtryckt autogiroblankett ut till dig per post.
Du kan även anmäla att du vill ha autogirodragning av medlemsavgiften direkt på webben.
-
Vissa banker tillåter inte att man, i sin internetbank, lägger in flera fakturor med samma OCR-nummer.
Du runda problemet på två sätt;
- Betala endast en av fakturorna, men ändra beloppet till exempelvis 480 kronor om du vill betala alla fyra fakturor på en gång.
- Lägg in en av fakturorna och vänta minst en dag med att lägga in de andra fakturorna i din internetbank. Exempel: Om du lägger in fakturan för januari månads avgift den 25 januari, kan du lägga in februarifakturan den 26 januari, marsfakturan den 27 januari, och så vidare.
Om du vill slippa denna problematik kan du välja att betala via e-faktura eller autogiro i stället.
-
Avgiftsavier skickas per post till medlemmarna tre gånger per år, med fyra månadsavier per försändelse. Som alternativ till avgiftsavier per post kan du som medlem välja att betala dina avgifter via autogiro eller e-faktura.