Arbetslös för första gången

Det är inte självklart att veta vad man ska göra och i vilken ordning man ska göra det när man har blivit arbetlös. Med hjälp av vår steg-för-steg-guide blir det lättare.

Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp.

När du fäller ut den sista punkten, Läs mer, och klickar på länken på sidan kommer du vidare till vår samlingssida med fördjupad information.

  1. Anmäl dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen

    Det är viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag eftersom vi bara kan betala ut ersättning för dagar som du är anmäld hos dem.

  2. Vi skickar hem information till dig

    När Arbetsförmedlingen meddelat oss att du är arbetslös skickar vi hem ett kort informationsbrev till dig.

    I samband med att vi skickar dig informationsbrevet uppmanar vi dig att gå in här på webbplatsen och läsa vår informationsbroschyr som innehåller värdefull information för dig som ansöker om ersättning

  3. Logga in i Mina sidor

    Via en direktlänk på här på vår webbplats loggar du in i vår e-tjänst Mina sidor. Mina sidor är din personliga sida där du via dator, smartphone eller surfplatta dygnet runt kan

    • fylla i dina kassaskort
    • fylla i och skicka in vissa blanketter
    • se vilka handlingar vi fått av dig
    • se kommande och tidigare utbetalningar
    • e-posta våra handläggare och få svar direkt till Mina sidor

    Du loggar in med din e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID när du vill och där du vill. Smidigt!

    Du skaffar din e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID via din bank eller Telia.

    Läs mer på www.e-legitimation.se.

    Se till att registrera din e-postadress i Mina sidor. Om du har den registrerad kan du få en avisering (ett meddelande) om att du har ett oläst meddelande i Mina sidor.

    Om du av någon anledning inte vill eller kan använda Mina sidor får du höra av dig till oss så skickar vi hem papperskassakort till dig.

  4. Fyll i blanketten "Anmälan om arbetslöshet"

    Fyll i blanketten "Anmälan om arbetslöshet" och skicka den till oss i original. Du kan även fylla i den elektroniskt via vår e-tjänst Mina sidor.

    Tänk på att du måste ha barnomsorgen ordnad om du får arbete. Det är självklart okej att barnen är hemma med dig när du är arbetslös, men får du ett jobb måste du ha någon som kan ta hand om dem åt dig.

     

  5. Be din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg

    www.arbetsgivarintyg.nu begär du att din arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg. Under fliken Arbetsgivare här på webbplatsen finns mer att läsa om hur intyget fylls i. Arbetsgivarintyget fylls i för de senaste tolv månaderna du har arbetat. Har du haft flera anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg från varje enskild arbetsgivare.

  6. Skicka oss alla intyg

    Beroende på din situation kan vi behöva ytterligare handlingar från dig (till exempel om du varit föräldraledig eller studerat). Kontakta oss gärna om du har frågor kring vad du behöver skicka oss.

    Kontrollera att alla blanketter är korrekt ifyllda när du har fått koll på allt du behöver skicka oss, och att ditt personnummer framgår på alla intyg. Skicka dem sedan till:

    Elektrikernas arbetslöshetskassa
    Box 45104
    104 30 Stockholm

  7. Anmäl konto för utbetalning

    Alla våra utbetalningar sker via Swedbanks utbetalningssystem. Har du ett konto hos dem redan i dag sätts din ersättning in där. Har du inget konto hos dem, eller om du vill ändra konto, måste du vända dig till ditt närmaste Swedbankkontor för att anmäla till vilken bank och/eller vilket konto du vill ha din ersättning till.

    Självklart kan du göra detta själv på deras webbplats. Adressen är www.swedbank.se/kontoregister  

    Finns inget konto registerat när din första utbetalning kommer, får du utbetalningen på avi. Tänk på att det kostar pengar att lösa ut avin.

     

  8. Fyll i dina kassakort

    Varje kassakort avser två kalenderveckor. När dina första två arbetslösa veckor har passerat fyller du i, och skickar in, ditt kassakort via vår e-tjänst Mina sidor.

    Kassakortet är själva ansökan om arbetslöshetsersättningen, därför ska du inte vänta med att skicka in det första kortet. Vi kan inte fatta beslut i ditt ärende innan vi fått in det.

    Om du har valt att använda dig av papperskassakort fyller du i det och skickar det till adressen som är förtryckt på baksidan av kortet.

  9. Handläggningstid

    Det vi kallar handläggningstid är den tid det tar för oss att utreda ditt ärende från det att vi fått kompletta handlingar till dess att vi fattar ett beslut om din ersättning. Hos oss är handläggningstiden i normalfallet cirka en til. Vi handlägger alla ärenden i turordning utifrån ankomstdatum.

    Det här kan du göra för att förkorta handläggningstiden

    För att vi ska kunna fatta ett beslut så snabbt som möjligt i ditt ärende krävs att vi får så kompletta handlingar som möjligt redan från start.

    Tänk på detta innan du skickar dina handlingar till oss:

    • Kontrollera att dina personuppgifter är korrekt ifyllda
    • Se till att alla rutor i de blanketter du bifogar är ifyllda
    • Se till att du får med rätt intyg från början, och att alla frånvaroperioder finns dokumenterade.
  10. Beslut från oss

    När vi fått in alla handlingar som vi behöver i ditt ärende utreder vi om du har rätt till ersättning. Så fort vi fattat ett beslut skickar vi hem det till dig med posten eller via Mi

  11. Läs mer

    Klicka på länken nedan för att hitta fördjupad information om de villkor och regler som gäller när du är arbetslös.

    Villkor och regler