Arbetslös för första gången

Det är inte självklart att veta vad man ska göra och i vilken ordning man ska göra det när man har blivit arbetlös. Med hjälp av vår steg-för-steg-guide blir det lättare.

Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp.

När du fäller ut den sista punkten, Läs mer, och klickar på länken på sidan kommer du vidare till vår samlingssida med fördjupad information.

  1. Anmäl dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen

    Det är viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag eftersom vi bara kan betala ut ersättning för dagar som du är anmäld hos dem.

  2. Logga in i Mina sidor

    Via en direktlänk på här på vår webbplats loggar du in i vår e-tjänst Mina sidor. Mina sidor är din personliga sida där du via dator, smartphone eller surfplatta dygnet runt kan

    • fylla i dina tidrapporter
    • fylla i och skicka in formulär och intyg
    • se vilka handlingar vi fått av dig
    • se kommande och tidigare utbetalningar
    • skicka meddelande till din handläggare och få svar direkt till Mina sidor

    Du loggar in med din e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID när du vill och där du vill. Smidigt!

    Du skaffar din e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID via din bank eller Telia.

    Läs mer på www.e-legitimation.se.

    Se till att registrera din e-postadress i Mina sidor. Om du har den registrerad kan du få en avisering (ett meddelande) om att du har ett oläst meddelande i Mina sidor.

    Om du av någon anledning inte vill eller kan använda Mina sidor får du höra av dig till oss så skickar vi hem papperskassakort till dig.

  3. Fyll i "Ansökan om ersättning"

    Fyll i "Ansökan om ersättning" när du loggat in på Mina sidor.

     

  4. Be din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg

    www.arbetsgivarintyg.nu begär du att din arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg. Under fliken Arbetsgivare här på webbplatsen finns mer att läsa om hur intyget fylls i. Arbetsgivarintyget fylls i för de senaste tolv månaderna du har arbetat. Har du haft flera anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg från varje enskild arbetsgivare.

  5. Skicka oss alla intyg

    Beroende på din situation kan vi behöva ytterligare handlingar från dig (till exempel om du varit föräldraledig eller studerat). Kontakta oss gärna om du har frågor kring vad du behöver skicka oss.

    Kontrollera att alla blanketter är korrekt ifyllda när du har fått koll på allt du behöver skicka oss, och att ditt personnummer framgår på alla intyg. Om du har intyg i bild- eller pdf-format kan du bifoga dina intyg genom Mina sidor.

    Du kan annars posta dem till:

    Elektrikernas arbetslöshetskassa
    Box 45104
    104 30 Stockholm

  6. Anmäl konto för utbetalning

    Alla våra utbetalningar sker via Swedbanks utbetalningssystem. Har du ett konto hos dem redan i dag sätts din ersättning in där. Har du inget konto hos dem, eller om du vill ändra konto, måste du vända dig till ditt närmaste Swedbankkontor för att anmäla till vilken bank och/eller vilket konto du vill ha din ersättning till.

    Självklart kan du göra detta själv på deras webbplats. Adressen är www.swedbank.se/kontoregister  

    Finns inget konto registerat när din första utbetalning kommer, får du utbetalningen på avi. Tänk på att det kostar pengar att lösa ut avin.

     

  7. Fyll i dina tidrapporter

    Varje tidrapport motsvarar en kalendervecka. När din första vecka som arbetslös har passerat fyller du i, och skickar in, din tidrapport via Mina sidor.

    Tidrapporten är själva ansökan om arbetslöshetsersättning. Därför ska du inte vänta med att skicka in den första rapporten. Vi kan inte fatta beslut i ditt ärende innan vi fått in den.

  8. Handläggningstid

    Det vi kallar handläggningstid är den tid det tar för oss att utreda ditt ärende från det att vi fått kompletta handlingar till dess att vi fattar ett beslut om din ersättning. Hos oss är handläggningstiden i normalfallet cirka en til. Vi handlägger alla ärenden i turordning utifrån ankomstdatum.

    Det här kan du göra för att förkorta handläggningstiden

    För att vi ska kunna fatta ett beslut så snabbt som möjligt i ditt ärende krävs att vi får så kompletta handlingar som möjligt redan från start.

    Tänk på detta innan du skickar dina handlingar till oss:

    • Kontrollera att dina personuppgifter är korrekt ifyllda
    • Se till att alla rutor i de blanketter du bifogar är ifyllda
    • Se till att du får med rätt intyg från början, och att alla frånvaroperioder finns dokumenterade.
  9. Beslut från oss

    När vi fått in alla handlingar som vi behöver i ditt ärende utreder vi om du har rätt till ersättning. Så fort vi fattat ett beslut skickar vi det till dig via Mina sidor.

  10. Läs mer

    Klicka på länken nedan för att hitta fördjupad information om de villkor och regler som gäller när du är arbetslös.

    Villkor och regler