Frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring medlemskap, ersättning, arbetslöshetsskydd och mycket mer. Använd filtreringen nedan för att snabbare hitta svaren du söker.
-
Om din ersättningsperiod tar slut kommer vi att utreda om du har rätt till en ny period. Då utreder vi också nivån på din ersättning per dag.
För att du inte ska behöva sänka din ersättning per dag för mycket om du uppfyllt ditt nya arbetsvillkor på en tjänst med lägre inkomst, finns en skyddsregel.
När din ersättningsperiod tagit slut går vi igenom ditt ärende för att se om du har rätt till ytterligare en ersättningsperiod. Om du då uppfyller ett nytt arbetsvillkor kommer du att få en ny ersättningsperiod på 300 dagar.
Vi kommer då även fastställa en ny ersättning per dag utifrån ditt nya arbetsvillkor. Om det är bättre för dig kommer du i stället att få en ersättning per dag baserad på 65 procent av den genomsnittliga inkomst du hade under din första ersättningsperiod.
Denna skyddsregel kan dock bara tillämpas två gånger i följd. -
Om dina ersättningsdagar är helt slut och du inte uppfyller villkoren för en ny ersättningsperiod kan du kan du bli erbjuden att delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Då intygar vi din ersättning per dag till Försäkringskassan som kan ge dig så kallat aktivitetsstöd.
Nivån på aktivitetsstödet är 65 procent av din tidigare genomsnittliga inkomst per dag.
Det är Arbetsförmedlingen som erbjuder dig en plats i ett sådant program, och det är Försäkringskassan som betalar ut din ersättning i form av aktivitetsstöd.
Om du har barn under 18 år
Om du har har förbrukat dina 300 ersättningsdagar och har barn under 18 år har du möjlighet att få ytterligare 150 dagar med ersättning. När du förbrukat dina 300 dagar får du automatiskt ett beslut om förlängning.
Om du har barn under 18 år men inte får ett beslut från oss i samband med att de 300 dagarna har tagit slut ska du kontakta oss och meddela oss detta.