Frågor och svar

Välj kategori

Medlemskap

Medlemsavgift

  • För närvarande kostar det 100 kronor per månad. Från och med den 1 januari 2018 kostar det 110 kronor per månad.

    Avgiften är densamma för alla medlemmar, oavsett sysselsättning.

  • Avgiftsavier skickas per post till medlemmarna tre gånger per år, med fyra månadsavier per försändelse. Som alternativ till avgiftsavier per post kan du som medlem välja att betala dina avgifter via autogiro eller e-faktura.

    Kontakta oss om du har frågor om de olika sätten att betala sin avgift.

  • Du kan betala in avgiften manuellt med nedanstående uppgifter. Det är samma uppgifter varje månad.


    Plusgirokonto: 96 98 04-4
    Summa: 100 kronor per månad (110 kronor från och med 1 januari 2018)
    OCR-nr: Ditt personnummer utan sekel + 26 (ÅÅMMDDNNN26)

  • En e-faktura är en elektronisk faktura som kommer direkt till din internetbank. När du betalar den är betalningsdatum, belopp och OCR-nummer redan ifyllt. Du anmäler att du vill ha e-faktura när du är uppkopplad mot din internetbank.

    Gå in på anmälningssidan för e-faktura på din internetbank. Sök på vårt organisationsnummer, 802005-4758, eller "Elektrikernas a-kassa" och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Det kostar inget att använda e-faktura.

    Om du ångrar dig kan du enkelt avaktivera e-faktura via din internetbank.

    Tänk på att du inte kan ansöka om att få betala med e-faktura för någon annan än dig själv. Du som anmäler dig till tjänsten e-faktura måste alltså vara densamma som är medlem i Elektrikernas a-kassa.

     

  •  När du ansökt om och beviljats medlemskap i Elektrikernas a-kassa skickas alltid en förtryckt autogiroblankett ut till dig per post. 

    Du kan även anmäla att du vill ha autogirodragning av medlemsavgiften direkt på webben.

     

  • Vissa banker tillåter inte att man, i sin internetbank, lägger in flera fakturor med samma OCR-nummer.

    Du runda problemet på två sätt;

    • Betala endast en av fakturorna, men ändra beloppet till exempelvis 400 kronor om du vill betala alla fyra fakturor på en gång (440 kronor från och med den 1 januari 2018).
    • Lägg in en av fakturorna och vänta minst en dag med att lägga in de andra fakturorna i din internetbank. Exempel: Om du lägger in fakturan för januari månads avgift den 25 januari, kan du lägga in februarifakturan den 26 januari, marsfakturan den 27 januari, och så vidare.

    Om du vill slippa denna problematik kan du välja att betala via e-faktura eller autogiro i stället.

  • Avgiftsavier skickas per post till medlemmarna tre gånger per år, med fyra månadsavier per försändelse. Som alternativ till avgiftsavier per post kan du som medlem välja att betala dina avgifter via autogiro eller e-faktura.